Dopravní podnik hl.m. Prahy, operator komunikacji w stolicy Czech, ukończył przebudowę zajezdni Hloubětín. W sobotę 22 marca rozpoczął się rozruch zajezdni – wyjechał stąd pierwszy wóz po przerwie trwającej niemal pięć lat i dziewięć miesięcy.
Główną część zajezdni stanowi hala postojowa i przeglądowa, składającą się z 22 torów. W części postojowej znajduje się 17 torów, które mogą pomieścić 61 tramwajów o długości do 32 m. Druga część służy przeglądom i utrzymaniu tramwajów – sześć torów mieści do 12 pojazdów. Znajdują się w niej specjalne pomosty, windy towarowe, a także przestrzeń do lakierowania części tramwajów.
Nacisk położono na ekologię. Na dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne. Przewidziano pompy ciepła, a klimatyzacja jest wyposażona w jednostki rekuperacyjne. Woda opadowa zostanie wykorzystana do mycia tramwajów – wybudowano specjalny zbiornik retencyjny o pojemności 310 m3. Odzyskiwana będzie także tzw. szara woda.
Przebudowano halę OC z dwoma torami. Powstał też budynek administracyjny z garażami, warsztatami i biurami. Łączna objętość prac ziemnych to 41 658 m3. W sumie przebudowano 4.038 m torów i 6.077 m sieci trakcyjnej. Koszt przebudowy to 1,9 mld koron netto (ok. 319 mln zł). Prace zrealizowało konsorcjum firm VCES i Chládek & Tintěra.
– Zakończenie modernizacji zajezdni Hloubětín nastąpiło w samą porę. Budujemy linie tramwajowe w Pradze na wyścigi. Mamy pozwolenia na budowę dla nowych linii Počernická, Malovanka – Strahov, Olšanská – Habrová, Libuš – Nové Dvory i Muzeum. Budujemy nową linię w górnej części Placu Wacława i przygotowujemy obwodową linię tramwajową, której częścią jest również budowany Most Dvorecký. Kupujemy także nowe,
nowoczesne tramwaje 52T i oczywiście musimy mieć gdzie je umieścić. Nowa zajezdnia Hloubětín umocni zatem naszą pozycję jednego z najlepszych systemów transportu publicznego na świecie – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Zajezdnia Hloubětín ruszyła w 1951 r. Konieczność przebudowy zajezdni uwidoczniła się w 2013 r., gdy odkryto problemy strukturalne dachu obiektu. W styczniu 2018 r. wyprowadzono wagony z hali, a w czerwcu 2019 r. wyłączono zajezdnię z obsługi sieci tramwajowej. Wozy w większości przeniesiono na teren centralnych warsztatów Hostivař. Wkrótce potem wysadzono dach starej zajezdni.
Teraz Hloubětín powraca – w pierwszej kolejności będzie obsługiwać większość brygad linii 7, 8, 12, 17 i 31. Dzień otwarty zaplanowano 20 września 2025 r. – wówczas będzie można też obejrzeć pierwsze nowe
tramwaje Škoda 52T.